Ga naar de inhoud
Ga naar het zoeken

ProRail breidt proef uit tegen trillingen Brabantroute

01 februari 2019

Bij vijf overwegen op de Brabantroute plaatst ProRail binnenkort zogeheten ShimLifts. Een van die overwegen is die aan de Julianastraat / Stationsstraat in Rijen. ShimLifts zijn een soort kunststof wiggen die tussen de dwarsligger en de spoorstaaf worden geschoven. Bij een eerste proef in Dorst is door gebruik van de ShimLift een duidelijke afname van de trillingen gemeten.

Door de positieve resultaten in Dorst gaat ProRail de pilot met ShimLifts uitbreiden naar nog eens vier overwegen op de Brabantroute. Het betreft naast Dorst locaties in Oisterwijk en Rijen waar omwonenden sinds vorig jaar een sterke toename van trillingen ervaren. De praktijkproef heeft tot doel om te onderzoeken of het gebruik van Shimlifts bij deze overwegen de overlast door trillingen kan verminderen.

Werking ShimLift

De ShimLift is een soort kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven waardoor het spoor op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLifts vlak voor een overweg te installeren, ontstaat er een betere aansluiting tussen spoor en overweg en veroorzaakt de passage van een trein mogelijk minder trillingen.

Uitbreiding eerste, beperkte proef

Eind vorig jaar hebben aannemer BAM en Movares aan ProRail verzocht een eerste proef te mogen doen met de ShimLift. Daarbij is gekozen voor de overweg Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan in Dorst waar de ShimLift op één van de vier hoeken van de overweg is gebruikt. Metingen lieten een veelbetekende vermindering zien van de trillingen. Na dit eerste positieve resultaat is besloten de proef bij de overweg in Dorst uit te breiden. Dat betekent dat de ShimLifts straks op vijf locaties worden getest:

  • Dorst, Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan
  • Rijen, overweg bij de Julianastraat / Stationsstraat
  • Oisterwijk, overweg Moergestelseweg,
  • Oisterwijk, overweg Almystraat,
  • Oisterwijk, overweg Heusdensebaan/Joannes Lenartzstraat

Omwonenden betrokken bij proef

De uitbreiding van de praktijkproef met de ShimLifts start in februari en gaat een jaar duren. Om het effect te meten, doet ProRail trillingsmetingen aan enkele omliggende woningen voor en na het gebruik van de ShimLifts. ProRail betrekt bewoners actief bij de proef en vraagt hen om ervaringen met ProRail te delen. Als de praktijkproef voldoende resultaat voor omwonenden oplevert, blijven de ShimLifts zitten.

Trillingsoverlast Brabantroute

In 2017 kwamen er bij ProRail opeens opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. ProRail liet onafhankelijk onderzoek doen en daarbij was de belangrijkste conclusie dat vooral een bepaald type reizigerstrein fors meer trillingen veroorzaakt dan andere reizigerstreinen, en dan vooral bij het passeren van overwegen waar door verschillen in stijfheid in de ondergrond een extra oneffenheid ontstaat.