Ongewenst verhuurgedrag melden

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoe lang u huurt, of dat u een werknemer uit het buitenland bent, of nog een woning zoekt.

Wat kunt u melden

Woon-discriminatie

Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.

Bedreigen

Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen u niet bedreigen. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.

3 maanden borg of meer

Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen. Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan mocht de verhuurder wel 3 maanden borg vragen.

Geen huurcontract op papier

Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.

Te hoge servicekosten

De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.

Geen informatie over rechten en plichten als huurder

Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.

Extra regels bij een werknemer uit het buitenland

  • Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten
  • Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de werknemer uit het buitenland begrijpt

Melden

U kunt een melding maken door een e-mail te sturen of door te bellen naar 14 0161.

U hoeft uw naam of contactgegevens niet te vermelden bij een melding. U kunt de melding dus anoniem doen. We kunnen u dan niet op de hoogte houden van uw melding.

Als u wel op de hoogte gehouden wilt worden van uw melding moet u een e-mailadres en/of telefoonnummer meesturen.

Hoelang duurt het

Als u uw gegevens meegestuurd hebt krijgt u binnen 5 werkdagen een reactie. Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, dan gaan we daar iets aan doen. We proberen klachten binnen 4 weken op te lossen. Het kan ook zo zijn dat we u doorverwijzen naar een andere organisatie die u verder helpt.