Datalek melden

Ondanks alle zorgvuldigheid en beveiliging kan het soms mis gaan. Een datalek is een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens, waardoor deze gegevens terechtkomen bij iemand die geen toegang mag hebben tot deze gegevens. Hierdoor kan er namelijk schade ontstaan. Wij werken graag met u samen om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen. Daarom vragen wij u een melding te maken.

Voorbeelden datalek

  • Het per ongeluk versturen van een e-mail of brief met persoonsgegevens naar de verkeerde ontvanger
  • Een kwijtgeraakte of gestolen USB-stick, laptop of smartphone met daarop toegankelijke bestanden met persoonsgegevens van cliĆ«nten van bijvoorbeeld de Wmo, Participatiewet of Jeugdzorg
  • Bij het verzenden van de post worden per ongeluk 2 brieven met een zorgbeschikking (inclusief BSN) voor verschillende personen in dezelfde envelop gestopt
  • Als u op onze website uw gegevens bekijkt en (ook) de gegevens van een andere persoon ziet

Wat wij doen bij een datalek

Bij het ontdekken van een datalek nemen wij alle mogelijke maatregelen om het lek te dichten en de schade te beperken. Wij maken tegelijkertijd een inschatting van het (mogelijke) risico dat het datalek kan opleveren. Wanneer het datalek een hoog risico oplevert voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen maken wij van het datalek een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Wij informeren de betrokkenen over de mogelijke gevolgen hiervan en over de genomen maatregelen om deze situatie in de toekomst te voorkomen. Daarnaast registeren wij het datalek in ons interne verplichte datalekregister. Ook wanneer het datalek niet wordt gemeld aan de AP. Verdere vragen kunt u mailen naar: avg@abg.nl.