- Home
- Klacht en melding
- Melding maken
- Meld onduidelijke taal
Meld onduidelijke taal
Iedereen moet onze brieven, e-mails en informatie goed kunnen begrijpen. Dat vinden wij heel belangrijk. Dat kan alleen zonder moeilijke woorden en lange zinnen. Daarom werken wij elke dag aan duidelijke taal.
Waarom duidelijke taal
- Iedereen moet mee kunnen doen. Niet iedereen leest even makkelijk. Duidelijke taal helpt hierbij.
- Als de tekst duidelijk is, weet u beter wat u moet doen.
- U hoeft minder vaak te bellen of te mailen. Dat scheelt tijd voor u én voor ons.
- U weet waar u aan toe bent. Duidelijke taal geeft vertrouwen.
Toch kan het zijn dat u een brief, e-mail of tekst moeilijk vindt. Dit is niet de bedoeling. U kunt dit dan melden bij ons 'Meldpunt Onduidelijke Taal'. Wij kijken dan of we de tekst begrijpelijker kunnen maken. Hiermee helpt u ons om onze communicatie te verbeteren.
Maak een melding: zo werkt het
Een melding maken kan op 2 manieren:
- Melding via het online formulier
- Melding per post of via gemeentehuis/-brievenbus
- Maak een kopie van de onduidelijke tekst/brief. U houdt zelf het origineel.
- Maak uw persoonlijke gegevens (namen, nummers, bedragen enzovoort) zwart.
- Geef aan wat u niet duidelijk vindt. Streep dit aan.
- Schrijf uw contactgegevens op als u wilt weten wat we met de melding doen. We gebruiken uw gegevens alleen om de melding te verwerken en u te informeren over de voortgang. U kunt ook een anonieme melding maken.
- Stop de kopie van de brief in een envelop.
- Zet er ‘Meldpunt Onduidelijke Taal’ op.
- Stuur de envelop (zonder postzegel) gratis terug naar Gemeente Gilze en Rijen, Antwoordnummer 227, 5100 VH Rijen.
- Of stop de brief in de gemeentebrievenbus. Afgeven bij de receptie mag ook.
Let op: dit is geen bezwaar
Uw melding is géén officieel bezwaar tegen een besluit van de gemeente.
De stappen na uw melding
- We ontvangen uw melding
Uw melding komt binnen bij de afdeling Klantcommunicatie. Zij nemen contact op met de collega die de brief heeft geschreven en bekijken hoe de brief te verbeteren is. - We verbeteren de tekst
Als we de tekst kunnen verbeteren, doen we dit meteen. - We informeren u (bij een niet anonieme melding)
Als u uw gegevens heeft achtergelaten, dan nemen we contact met u op. Als we de tekst hebben aangepast, sturen we u de nieuwe versie. Als we de tekst niet kunnen aanpassen, leggen we uit waarom dat zo is.