Meld onduidelijke taal

Wij willen dat iedereen onze brieven en teksten goed begrijpt. Dat kan alleen zonder moeilijke woorden en lange zinnen. Daarom werken wij elke dag aan duidelijke taal. 

Waarom duidelijke taal belangrijk is

  • Niet iedereen leest makkelijk.
  • Het helpt mensen om mee te doen.
  • Als u de tekst snapt, weet u wat u moet doen.
  • U hoeft dan minder te bellen of te mailen. Dat scheelt tijd voor u én voor ons. 

Hulp bij onduidelijke teksten

Soms is een brief of tekst toch moeilijk. Dat is niet de bedoeling. U mag dit aan ons melden. Wij proberen de tekst dan makkelijker te maken:

  • Lukt dat? Dan krijgt u van ons een aangepaste tekst.
  • Lukt dat niet? Dan leggen we uit waarom. 

Zo helpt u ons én andere mensen. 

Hoe u een melding doet

Een melding doen kan op 2 manieren:

1. Online melden

2. Melden per post of bij het gemeentehuis

  • Maak een kopie van de tekst of brief. U houdt zelf het origineel.
  • Maak uw persoonlijke gegevens zwart. Denk aan: naam, nummers, bedragen.
  • Onderstreep wat niet duidelijk is.
  • Kies voor melden met of zonder naam:  
    • Wilt u een reactie van ons? Schrijf uw contactgegevens op de brief. Bijvoorbeeld: naam, telefoonnummer en/of e-mailadres.
    • Geeft u liever geen contactgegevens? Dat mag ook. Dan blijft uw melding anoniem.
  • Stop alles in een envelop.
  • Schrijf op de envelop: ‘Meldpunt Onduidelijke Taal’.
  • Stuur de envelop (zonder postzegel) gratis naar: Gemeente Gilze en Rijen, Antwoordnummer 227, 5100 VH Rijen.
  • Of breng de envelop naar het gemeentehuis:
    • Stop de envelop in de brievenbus of
    • Geef het af bij de balie.

Melden helpt

  • Twijfel niet. Ook een kleine melding is belangrijk.
  • Door te melden helpt u uzelf én andere mensen.
  • Wij luisteren naar u en doen er iets mee.
  • Melden kan veilig en anoniem.

Samen maken we onze teksten begrijpelijk. Voor iedereen!

Belangrijk om te weten: uw melding is géén klacht of bezwaar.