- Home
- Paspoort, rijbewijs, uittreksels
- Identiteitskaart
Identiteitskaart
Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak
Meenemen
Neem het volgende mee naar de afspraak:
- Al uw reisdocumenten, zoals paspoorten en identiteitskaarten. Ook als deze niet meer geldig zijn. Heeft u geen oud reisdocument meer? Neem dan een ander geldig identiteitsbewijs (met foto en handtekening) mee.
- Een kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud. Let op dat de pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Contant geld of een pinpas om de ID-kaart te betalen.
Voor aanvragen voor kinderen jonger dan 12 jaar neemt u ook nog mee:
- Een ingevuld formulier 'Toestemming reisdocument minderjarige' (PDF, 15 kb) . U kunt dit vooraf ook online invullen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Een ingevuld toestemmingsformulier is drie maanden geldig. Zorg dus dat u binnen drie maanden de identiteitskaart aanvraagt.
- Een identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Heeft u het toestemmingsformulier via DigiD ingevuld? Dan hoeft dit niet. Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank in Breda.
- Als ouders of gezaghebbenden een ID-kaart aanvragen voor hun kind, dan moet het kind daarbij aanwezig zijn.
Kosten 2023
Product | Prijs |
---|---|
Identiteitskaart 18 jaar en ouder (10 jaar geldig) | € 70,31 |
Identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar geldig) | € 37,95 |
Extra kosten voor een spoedaanvraag | € 52,96 |
Extra kosten bij verlies of diefstal | € 0,00 |
Thuisbezorgen identiteitskaart | € 16,70 |
Spoedaanvraag
U kunt een spoedaanvraag doen om uw nieuwe identiteitskaart sneller te krijgen. Een spoedaanvraag moet u voor 12.00 uur op het gemeentehuis in Rijen indienen. Bij een normale levering door de producent kunt u de volgende werkdag uw reisdocument vanaf 10.00 uur ophalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten. Plan voor de aanvraag een afspraak in. Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Koninklijke Marechaussee voor een nooddocument.
Thuisbezorging identiteitskaart
U kunt uw identiteitskaart ook laten bezorgen in plaats van dat u het zelf komt ophalen. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Alle Nederlandse reisdocumenten/rijbewijzen die in onze gemeente zijn aangevraagd, kunnen worden bezorgd op elk gewenst adres. U hoeft dan niet meer naar het gemeentehuis te komen om uw identiteitskaart op te halen.
Wat moet u weten
Tijdens de aanvraag van de identiteitskaart geeft u aan, dat u het thuisbezorgd wilt krijgen (tegen bezorgkosten). U betaalt de bezorgkosten tijdens de aanvraag.
Kosten
Bekijk hierboven wat de kosten zijn voor het thuis laten bezorgen van een identiteitskaart.
De bezorging
AMP-Groep bezorgt voor de gemeente Gilze en Rijen de identiteitskaarten.
- Is uw identiteitskaart klaar voor bezorging? Dan krijgt u van AMP-Groep bericht om een afspraak te maken. Via de beveiligde website www.mijnafspraak.nl maakt u een afspraak. U kiest hier de gewenste tijd en het adres. U kunt hier ook de afspraak wijzigen, als dat nodig is. En u ziet welke bezorger uw identiteitskaart komt brengen. U kunt een dag vóór de bezorging tot uiterlijk 22.00 uur ’s avonds de afspraak wijzigen.
- De gemeente levert uw identiteitskaart verzegeld aan bij AMP-Groep.
- De bezorger controleert uw identiteit bij de bezorging. Dit gebeurt door de verzegelde envelop met uw identiteitskaart in uw aanwezigheid te openen. Uw identiteit wordt vastgesteld en u tekent voor ontvangst.
Bij het afleveren van identiteitskaarten voor meerdere gezinsleden of huisgenoten, moeten al die gezinsleden of huisgenoten op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen. De identiteiten worden vastgesteld en iedereen tekent voor ontvangst. Tot 12 jaar tekent alleen één van de ouders of verzorgers. Kinderen vanaf 12 jaar tekenen mee voor ontvangst.
Thuisbezorging niet mogelijk
Thuisbezorging is niet mogelijk als:
- u uw identiteitskaart snel nodig heeft en een spoedaanvraag doet;
- uw identiteitskaart een geldig visum bevat, dat u nog wilt gebruiken;
- u uw identiteitskaart op één van de Waddeneilanden wilt laten bezorgen.
In deze gevallen haalt u uw identiteitskaart af aan het gemeenteloket waar u de aanvraag heeft gedaan.
Reizen met kinderen
Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Als het kind met iemand anders meereist, moet de ouder of degene die het gezag heeft, hiervoor toestemming geven. Omdat het kind vaak een andere achternaam heeft dan de meereizende volwassene, kan dit problemen geven bij de douane. Voor de toestemming kunt u op de website van de Koninklijke Marechaussee de brief vinden en daar wordt ook aangegeven welke documenten u nodig heeft.
De ABG-organisatie werkt voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen